13 Ocak 2008 Pazar

Tek ortakli limited (Ltd) ve anonim sirket (AŞ)

Tek ortaklı limited (Ltd) ve anonim şirket (AŞ)

Şirketlere 'tüzel numara' geliyor.
Sanayi ve Ticaret Bakanı Zafer Çağlayan, kişilere verilen vatandaşlık
numarası gibi şirketlere de 'Tüzel Kişilik Numarası' verileceğini
söyledi.
Önümüzdeki dönemde, kişilerin 'vatandaşlık numarası' gibi şirketlere
de bir 'tüzel kişilik numarası' verilecek. Sanayi Bakanı Çağlayan bu
konudaki çalışmaların başladığını söyledi.
İstanbul'da bir basın toplantısı düzenleyen Çağlayan, bakanlığı
devraldığı 29 Ağustos 2007'den bu yana geçen 2.5 ayda neler yaptığını
anlattı. Gündemlerindeki çalışmalardan birinin 'Merkezi Tüzel Kişilik'
numarası olduğunu belirten Çağlayan, şöyle dedi:
"Merkezi Tüzel Kişilik Numarası (MTK) kişilerin vatandaşlık numarası
gibi, şirketlerin de böyle bir numarası olacak. Bu numara üzerinden
şirketin bütün bilgilerine ulaşılabilecek. Bu SSK, vergi ve kuruluş
tescil aşamasındaki sicil numarasından farklı olacak. Daha üst,
bunları kapsayan bir numara vereceğiz. Bu konudaki çalışmalar devam
ediyor. Ayrıntılarını tartışıyoruz. Önümüzdeki günlerde tamamen
şekillenmiş olacak."
Çağlayan'ın açıklamaları şöyle:
BAKANLIĞI TANIDIĞIMI SANIYORDUM: Bakanlık, benim bildiğimden çok daha
derin bir yapıya sahip. Sorumluluklarını saymaya kalksam, başka şey
konuşmaya fırsat kalmaz. Bakanlığı yeniden yapılandırmak istiyorum. En
önemli işimiz Sanayi Stratejisi. DPT destek olacak. En önemli adımı da
Sanayi Envanteri'dir. Envanter elimizde olduğunda planlama
yapabileceğiz. Aralık ayının ortalarında bitirebileceğimizi sanıyorum.
81 ili gezeceğim.
'Uzlaşın, gelin dedim'
SOSYAL GÜVENLİK PRİMİ DÜŞÜRÜLECEK, DEKLARE EDİLDİ: Sosyal Güvenlik'te
işveren priminin 5 puan azaltılması deklare edilmiştir, dönüş yok.
2008'de uygun bir takvimde yapılacak. Bunda, hükümeti teşvik etmek
için indirimin zarar değil yarar getirdiğinin gösterilmesi gerekir.
OSB'LER VE BÜYÜK MAĞAZALAR KONUSUNDA UZLAŞMA ARIYORUZ: Organize Sanayi
Bölgeleri (OSB) ve Marketler Yasası konusunda uzlaşma istiyorum.
Tarzım bu. Taraflarla konuştum, 'Anlaşın, getirin, imza atayım' dedim.
Uzlaşmazsanız görevimi yaparım. OSB tarafları mutabakat için
çalışıyor, ilerleme var. Ben, ona buna rağmen yasa yapmam. Marketler
yasası konusunda da öyle. Su tersine akmaz. Dünyanın nereye gittiğine
bakılması gerekir. Bu konuda çeşitli adlar altında üreticiye getirilen
maliyetler var. Lokal ve yerel üreticiye marka, patent yapacak
sistemler gerekli.
GECE 02.30 - 03.00'TE IŞIKLAR AÇIK: Bakanlıkta geç saatlere kadar
çalışıyoruz. 02.30 - 03.00'te ışıklar açık. Önünden geçen arkadaşlarım
arıyor, 'Ne yapıyorsun?' diye soruyorlar. İşlerimiz çok yoğun. Benimle
birlikte müsteşarım, ekibim de çalışıyor. Gece yarısı toplantı
yapıyoruz.
BAKANLIK SANTRALI İÇİN BEKLEME MÜZİĞİ ARIYORUZ: ASO Başkanı olduğum
zaman kullandığımız müzik vardı. Mariah Carey'ye ait bir şarkı,
'Kalbimi sana vereyim'. Müziğini bakanlığa getirdim. Beğenmeyenler
oldu. Kültür Bakanlığı'ndan 7 parça aldım. Arabadayken dinledim.
Müşteri memnuniyetine göre birini seçeceğiz.
TELEFON NUMARAM AYNI, DEĞİŞTİRMEDİM: Bakan oldu, numarayı değiştirdi
demesinler diye telefonumu değiştirmedim. Toplantılardaysam, üç kere
çaldıktan sonra santrala yönlendirilmiştir.
'Faizler konusunda artık yorum yapmam'
Bakan Çağlayan'ın son faiz indirimi öncesindeki demecinin Merkez
Bankası (MB) Para Politikası Kurulu'nda çok tartışıldığını MB Başkanı
Durmuş Yılmaz söylemişti. Çağlayan bu açıklamayı hatırlatarak şöyle
dedi:
"Faizler konusunda konuşmak istemiyorum. Bir konuştuk problem oldu.
Sadece piyasaya bakıyorum. Esnaf kesiminde durgunluk var. Konutta da
var deniliyor. Seçimler yeni geçti, Irak olayı gündeme geldi. MB faiz
indirecek mi, indirmeyecek mi beklentisi var. Bu da biraz
yavaşlatıyor. Alımlar erteleniyor. Otomotivde de biraz erteleme var.
Faiz dışı fazla bütçede 5.5. Eskiden 6.5 konusunda diretiliyordu çünkü
Türkiye'ye borç verenler paralarını garanti altına almak istiyordu.
Şimdi borç oranları düştü. Artık FDF yüzde 2 bile olabilir diyenler
var."
Türk Ticaret Kanunu genel kurula iniyor
Çağlayan, bakanlığın yasama çalışmaları ile ilgili olarak şu bilgileri
verdi:
"Bakanlığım 23 kanun çıkaracak. Bunlardan en önemlisi, Türk Ticaret
Kanunu (TTK) Meclis'e iniyor. 2008'in başlarında yasalaşacağını ümit
ediyoruz. İlgili düzenlemeleri yaparken bir çeşit 'satış sonrası
hizmet' sunacağız. Bu düzenlemeler için komisyon oluşturuyoruz. TTK
Hazırlama Komisyonu Başkanı Prof. Dr. Ünal Tekinalp hoca da yardım
edecek. Düzenlemeler AB müktesebatıyla ABD ve Japonya'daki modeller
dikkate alınarak hazırlanacak. AŞ'lerin internet siteleri için
standartları biz düzenleyeceğiz. Bu siteleri açık, düzenli bir ticaret
sicili olarak görüyoruz. AŞ'ler elektronik ortamda genel kurul ve
yönetim toplantıları yapabilecek."
Tek ortaklı AŞ
Çağlayan, yeni TTK'nın getirdiği uygulamalarla ilgili olarak da
şunları belirtti:
"Tek ortaklı limited (Ltd) ve anonim şirketler (AŞ) olacak. Bu çok
yeni bir açılım. AB'de bu zorunlu. Ya sorumluluğu sınırlı taciri
düzenleyecek, böyle bir işletme türü yaratacak ya da tek ortaklı Ltd
veya AŞ veya ikisini birden kabul edecek. Bugün Almanya'da,
Hollanda'da her gün binlerce tek ortaklı Ltd kuruluyor. Tek kişi
tacirin sınırsız sorumlu olması anlayışı yetersiz görülmüş, sınırlamak
yoluna gidiliyor. AB KOBİ'leri korumak istiyor. Alacaklıyı da şeffaf,
piyasanın ihtiyacına göre çıkarılmış, denetlenmiş bilançoyla
koruyoruz.
Adam ortak bulamıyor, beşinci ortak için dört yaşındaki oğlunu ortak
yapıyor. Ya da yüzde 99'u bir kişiye yüzde 1'i kalan dört ortağa ait
gibi garip işler oluyor. Bunlar olmasın, şeffaflık istiyoruz.
Bakanlığımız, bağımsız bir denetçi denetimi yapacak kuruluş oluşuncaya
kadar AŞ ve Ltd'leri denetleyen denetçiyi denetleyecek."
Kaynak: Milliyet

Hiç yorum yok: