25 Ekim 2007 Perşembe

Tuketici Hakem Heyeti Kararlari Farkliligi


Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararılarını farklı olmasını sebebini anlayan varmı ?


Geçenlerde yayılan bir haberde iki farklı tüketici heyeti kararından bahsediliyordu.



İki karar arasında fark olduğu açık biri kabul diğeri reddedilmiş,Bu da hukuki
süreç içinde itiraz hakkı kullanılarak düzeltilebilir. Ayrıca hukuk matematik
değildir,her kendine özgü şartları farklı olabilir,buna göre farklı
değerlendirme yapılmış olabilir,
Gönderilen iki hakem heyeti kararında, her ikisinde de
sözleşmede kesinti yapılabileceğine dair şart var,
heyetin biri "sözleşmede şart var,kesinti
yapılabilir,talebin reddine" karar vermiş, Bu karara karşı Tüketici mah.ne
süresi içinde itiraz edilmesi gerekirdi.
diğer heyet ise " sözleşmede kesinti yapılabilir diye
şart olsa dahi bu tüketici aleyhine haksız şarttır, haksız şart (ilgili kanun ve
yönetmelik metni aşağıda yazılı) dikkate alınmaz, tüketici ..den kesilen ...
YTL'nin faiziyle birlikte iadesine" karar vermiştir.






4077 s.lı Tüketici kanunu madde 6:
Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak
sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi
niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan
sözleşme koşulları haksız şarttır.
VE
Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız
Şartlar Hakkında Yönetmelik
Amaç
Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı, tüketici sözleşmelerinde yer alan, tüketici
aleyhine haksız şartların tespitini ve bu şartların tüketiciyi korumaya yönelik
olarak denetlenmesini sağlamaktır.
Kapsam
Madde 2 — Bu Yönetmelik, taraflardan birisini tüketicinin oluşturduğu tüketici
sözleşmelerinde satıcı, sağlayıcı veya kredi veren tarafından tek taraflı olarak
ve dürüstlük kurallarına aykırı biçimde konulmuş her türlü haksız şartı
kapsamaktadır.
Dayanak
Madde 3 — Bu Yönetmelik, 23/2/1995 tarih ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanunun 31 inci ve 4822 sayılı Kanunla değişik 6 ncı maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 — Bu Yönetmeliği uygulanmasında;
a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
b) Bakan: Sanayi ve Ticaret Bakanını,
c) Genel Müdürlük: Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğünü,
d) Haksız Şart: Satıcı, sağlayıcı veya kredi verenin tüketiciyle müzakere
etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak
ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine
dengesizliğe neden olan sözleşme koşullarını,
e) Mahkeme: Tüketici mahkemesini,
f) Satıcı: Kamu kurum ve kuruluşları da dahil olmak üzere ticari veya mesleki
faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel kişileri,
g) Sağlayıcı:Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki
faaliyetleri kapsamında tüketiciye hizmet sunan gerçek veya tüzel kişileri,
h) Kredi veren:Mevzuatları gereği tüketicilere nakit kredi vermeye yetkili
olan banka, özel finans kuruluşu ve finansman şirketlerini,
ifade eder.
Haksız Şart
Madde 5 — Eğer bir sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart
sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme
şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.
Sözleşmenin bütün olarak değerlendirilmesinden, standart sözleşme olduğu
sonucuna varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya
münferit bir hükmünün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu
maddenin uygulanmasını engellemez.
Bir satıcı, sağlayıcı veya kredi veren, bir standart şartın münferiden
tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir.
İşbu Yönetmeliğin ekinde, yol gösterici mahiyette ve sınırlayıcı olmamak üzere
haksız olarak kabul edilebilecek şartlar listesi yer almaktadır.
Sözleşme Şartlarının Haksızlığının Değerlendirilmesi
Madde 6 — Sözleşme şartlarının tüketicinin anlayabileceği şekilde açık ve
anlaşılır dille yazılmış olması gerekir.
Bir sözleşme şartının haksızlığı değerlendirilirken, sözleşme konusu olan mal
veya hizmetin niteliği, sözleşmenin yapılmasını sağlayan şartlar ve/veya onun
bağlı olduğu sözleşmelerin tüm şartları dikkate alınır.
Şartların haksızlığının taktirinde, bu şartlar açık ve anlaşılır bir dille
kaleme alınmış olmak koşuluyla, gerek sözleşmeden doğan asli edim yükümlülükleri
arasındaki, gerekse mal veya hizmetin gerçek değeri ile sözleşmede belirlenen
fiyatı arasındaki dengeye ilişkin bir değerlendirme yapılamaz.
Sözleşmede yer alan bir şartın ne anlama geldiği hukukun yorum yöntemleriyle
belirlenemiyorsa, tüketici lehine olan yorum tercih edilir.
Haksız Sözleşme Şartları Karşısında Tüketicinin Hakları
Madde 7 — Satıcı, sağlayıcı veya kredi veren tarafından tüketici ile akdedilen
sözleşmede kullanılan haksız şartlar batıldır. Yok sayılan bu hükümler olmadan
da sözleşme ayakta tutulabiliyorsa sözleşmenin geri kalanı varlığını korur.
Yargısal Denetim
Madde 8 — Meşru menfaati olan gerçek veya tüzel kişiler, genel olarak
kullanılmak üzere hazırlanmış standart sözleşmelerde yer alan haksız şartların
kullanılmasının önlenmesi için dava açabilirler. Bu hallerde mahkeme, önleme
için gerekli tedbirlere hükmeder.
Yürürlük
Madde 9 — Bu Yönetmelik 14/6/2003 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 10 — Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.

Hiç yorum yok: